Template by:
Free Blog Templates

Sabtu, 24 Julai 2010

"Maaf untuk apa, Paspa? Inikah balasan cintaku?"

Aku memandang hadiah yang diberi oleh Paspa tempoh hari dengan hati yang sayu. Hanya diari pemberian Paspa itu, menjadi tempat untukku meluahkan rasa sendu di hati. Keesokkan harinya....................................................................


Paspa, just for you......," kataku sambil menghulurkan hadiah yang dalamnya terkandung isi hatiku.


"Terima kasih, Piz."


Kami bersalaman. Kemudian dia berlalu pergi sambilmelambai ke arahku. Hari-hari berlalu pergi...... Sudah berpuluh-puluh surat yang ku kirimkan sebagai pengganti diri kepada Paspa....tetapi hampa. Paspa langsung tidak membalasnya. Mungkin dia sibuk dengan kuliah agaknya. Kataku memujuk kata hati. Bagaimana agaknya penerimaan dia denganku? Yang pastinya, sudah hilang rasa beban yang terpikul, kerana segala kasihku yang terpendam telah ku curahkan padanya. Kini terpulang kapada Paspa sama ada menerima atau menolak cintaku.

Aku menaruh harapan yang menggunung tinggi. Ku kira Paspa menghargai kasihku. Rupa-rupanya aku tersilap tafsir akan perasaannya padaku selama ini. Paspa bukan lagi Paspaku. Mengapa kau lukakan hati yang mengharap ini, dan aku pula menagih cinta daripadanya?


"Maafkan, Paspa......," katanya sambil menitis air mata kesalnya di hadapanku.


Di pandang pendengaranku kini, perkataan "maaf" itu sudah tiada maknanya lagi. Jika benar Paspa sayangkan aku, maka mengapa perlu berkata maaf?
Ahh.... Perempuan memang suka mempermainkan perasaanku. Dan aku pula telah dipermainkan. Adilkah begitu?!


"Maaf untuk apa, Paspa? Inikah balasan cintaku?"aku memberanikan untuk bersuara.

"Memberi tak semestinya menerima, Piz! Paspa akan menjadi milik orang.........."


Bagai hendak luruh jantungku. Hampir menitis air mata ini. Tetapi keegoanku sebagai lelaki menghalang air mata ini daripada terus mengalir. Mana mungkin aku menunjukkan kelemahanku di depannya. Ya Allah... Hati tabahlah! Aku cuba mengembalikan kekuatan diri walaupun terasa lemah kaki ku untuk berdiri.


"Ambillah! Paspa tidak boleh menyimpannya. Paspa akan berkahwin dengan bakal suami Paspa dan Paspa harap Apiz faham. Pemberian ini hanya akan mengingatkan Paspa pada Apiz."



Akhirnya hadiah itu ku ambil jua. Kalau hendak diikutkan hati pedihku ini, ingin saja akumencampakkan hadiah itu ke dalam tong sampah. Tetapi aku tak berdaya. Kata-kata Paspa sebentar tadi membuatkan aku menjadi tidak bermaya. Apa dayaku untuk menolak kehendak takdir. Sudah ditakdirkan Paspa bukan jodohku......tetapi, hanya satu saja permintaan Paspa yang tidak dapatku tunaikan. Mampukah aku melupakannya dalam tempoh sesingkat ini? Aku tertundus memandang hamparan rumput yang menghijau. Pemergian Paspa benar-benar meninggalkan parut yang amat mendalam pada cinta pertamaku. Aku memandang sayu pada hadiah yang ku berikan dahulu. Perlahan-lahan aku membuka kotak itu semula. Isinya tidak terusik biarpun sedikit dan terdapat sepucuk surat di dalamnya. Aku membuka lipatan surat itu.....................................



Sesungguhnya aku tidak menduga....
Bahawa diriku yang kau cintai.
Usahlah hanya memendam rasa....
Gerak gerimu sudah cukup menzahirkan cinta.

Kini aku sudah dapat meneka.........
Sayangnya..... Aku telah berpunya,
Hati ini telah ku serahkan padanya.

Hafiz....
Maafkan aku,
Mustahil untuk kita bersatu.
Doakanlah kebahagiaan ku dengannya,
Dan ku pohon kemaafan sekali lagi....
Kerana menghancurkan harapanmu.

Namun, percayalah......
Di sisi ini....kau tetap.... Teman Bicara.



Teman bicaramu;
Hajah Paspa


Surat ku lipat kembali. Menitis air mataku. Kini musnahlah mahligai cinta yang telah ku bina dengan keteguhan rindu, dan bertunggakkan kesetiaan. Kini yang tinggal hanya serpihan hatiku dengan bersemadinya kenanganku bersama Paspa. Aku hanya mendoakan kebahagiaannya. Moga sinar bahagia itu akan terus menyinari hidupnya.

* tamat *

0 ulasan:

Catat Ulasan