Template by:
Free Blog Templates

Rabu, 16 Jun 2010

"HENDAK TERBANG TIDAK BERSAYAP, HENDAK HINGGAP TIDAK BERKAKI"

BABAK SETERUSNYA...


Sedikit demi sedikit petang mula merangkak senja. Cahaya merah langit mula pudar dan bertaut dengan kegelapan sambil diiringi kesegaran angin yang mengamuk sepoi-sepoi bahasa, menyisar-nyisar hingga mengerat daun-daun kering ke serata halaman....gugur,
seolah tak rela dipisahkan dari ranting-ranting atau dahan-dahan pokok yang sudah sebati dengannya. Ingatan yang datang tiba-tiba segera menangkap dan membawa lamunanku tenggelam jauh...... menimbulkan kenangan lama yang tidak pernah kering dan usang, malah tak pudar dalam ingatan. Diriku mula diselimuti rasa pesimis dan mengalah. Entahlah. Hendak terbang tidak bersayap, hendak hinggap tidak berkaki. Begitulah keadaan aku. Tak mampu menepis semua ini dengan rasa kesabaran yang sepatutnya mempunyai pengorbanan yang jitu. Aku mula sedar apabila lamunanku disentak oleh dentuman azan yang berkumandang ke udara. Rupa-rupanya senja mula bertaut malam.


Aku terus membersihkan diri sebelum mengerjakan solat tarawikh. Malam ini adalah malam terakhir umat islam mengerjakan solat tarawikh yakni malam ke-29 Ramadhan 1421 Hijrah. Sebelum itu, aku kembali mengemas helai-helaian kertas dan buku-buku yang bersepah di atas meja tulisku tadi. Di dalam sedar aku berfikir, tarikh yang bermakna itu kembali lagi. Dan di luar sedar pula, usiaku sudah pun menjangkau 18 tahun.


Sebaik saja balik dari masjid, aku terus mengalas perut. Selepas itu, perkara biasa yang aku lakukan ialah menolong ayah mengemas ruang tamu sambil menonton televisyen. Dalam menghayati keheningan malam sambil mendengar Dendang Perantau berkumandang di corong radio di ruang dapur, tiba-tiba kelopak mataku mengeluarkan air mata egoku selama ini.


"Kenapa kau menangis, Apiz?"

"Tak adalah! Mata Apiz ni je gatal."

"Ehh... jangan nak sorok dari ayahlah..."

"Tak apalah ayah...Apiz nak ke tandas sekejap."

"Aaaa......baiklah."

0 ulasan:

Catat Ulasan