Template by:
Free Blog Templates

Khamis, 10 Jun 2010

AKU TERUS MENYAMBAR DAUN PINTU....

sambungan TEMAN BICARA.

Aku terus menyambar daun pintu dan menyambung semula coretan dari mati di situ. Aku cuba menyusun baris-baris kata untuk di coretkan ke dalam diari ini. Namun gerak jemariku tersekat seolah disekat, membuatkan coretan terhenti seketika. Sejurus, panggilan namaku sekali lagi kedengaran menerjah gegendang telingaku. Namun ku biarkan saja. Kemudiannya, namaku terus di panggil untuk kesekian kalinya.

"Oh, Apiz...tak dengar ke emak panggil ni?" sergah emak yang tiba-tiba saja muncul depan mata.

"Apa emak? Tak dengarlah!"


"Nah, tolong hantarkan pisang goreng ni ke rumah jiran belakang?" arah emak dengan penuh sopan.

Ibu menghulurkan sepinggan pisang goreng itu kepadaku. Lalu aku meletakkannya di atas meja tulis, dengan alasan aku mahu ke bilik air sekejap. Sebaik saja emak beredar ke dapur, aku terus menyambung semula coretan yang tergendala tadi.


"Ahh, nantilah aku hantar!" bentak hati kecilku.


Sengaja ku lengahkan arahan emak. Bila teringatkan jiran belakang rumah, terlintas di kotak fikiranku terkenangkan seseorang insan yang pada suatu ketika dahulu pernah hadir dalam kamus hidupku. Bila digambarkan kembali segala memori itu, betapa sucinya hati ini tatkala kehadirannya dulu benar-benar memberi tamparan yang hebat bagiku. Bila ku imbas pula, betapa indahnya perkenalan kami. Tapi sekarang, segalanya sudah berlalu. Namun, aku masih seperti dulu....menagih secebis kasih yang tak kesampaian. Tiba-tiba kepalaku terangguk-angguk mengikut rentak tangan menulis. Rupa-rupanya aku mengelamun lagi. Aku kembali membelek helaian kertas yang bersepah di atas meja dan terus menyambung semula coretanku tadi.

0 ulasan:

Catat Ulasan