Template by:
Free Blog Templates

Sabtu, 12 Jun 2010

29 RAMADHAN 1419 HIJRAH

sambungan TEMAN BICARA

29 Ramadhan 1419 Hijrah, tarikh yang amat bermakna dalam hidupku. Waktu itu, usiaku baru saja menjangkau 16 tahun. Manakala usianya lebih tua setahun daripadaku. Pada malam itu juga adalah malam pertama pertemuan kami. Dan juga malam terakhir umat islam mengerjakan solat tarawikh. Dia, Paspa.... bertandang ke rumahku dengan tujuan hendak meminjam sesuatu daripada emakku. Aku memberanikan diri dengan membuat joke sebagai permulaan berjinak-jinak untuk menegurnya.

"Hai, Paspa!" sergahku secara tiba-tiba sambil membuka tingkap bilik kamarku.

"Hisshh......kau rupanya. Apa kau nak ha!" balas Paspa sambil matanya menjeling tajam ke arahku.

"Tak ada apa-apa. Cuma nak tanya sikit boleh tak?"

"Boleh."

"Kau.....aliran apa?"

"Geo.....Kenapa?"

"Tak ada apa-apa." jawabku sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Bicara kami mati di situ. Begitulah bermulanya detik perkenalan di antara kami. Tiada yang seindah bagaikan pertemuan antara Romeo & Juliet. Aku....aku terus menganyam coretan ini. Namun ada saja penghalang yang menyekat seolah-olah sengaja tak mau membiarkan aku terlempar ke alam fantasi. Tiba-tiba bahuku diterpa.

"Berkhayal lagi kau ni!"

"Oh, ayah rupanya. Ingatkan siapa tadi!"

"Ha, dah kau hantarkan pisang goreng yang emak kau suruh tadi?" tanya ayah.

"Dah."

"Ha...?!"

"Tak...Bebb.....belum, ayah."

"Pergi cepat! Nanti marah pula mak kau bila tengok pisang goreng ni belum di hantar."

"Baik, ayah."

Aku terus melangkah keluar rumah sambil memegang erat sepinggan pisang goreng yang bertutupkan plastik putih. Ku tebarkan pandanganku ke sekeliling kawasan rumahnya. Sedikit pun tiada perubahan walaupun putaran zaman silam sudah lama berlalu. Dengan langkah longlai, aku terus menuju ke jendela daun pintu serta memberi salam.

"Assalammualaikum......"

"Waalaikumsalam........Oh, kau Apiz!"

"Ni...... emak sedekahkan pisang goreng," hulurku kepada kakak Paspa.

"Jemputlah masuk dulu Apiz." pelawa kakaknya dengan mesra.

"Tak apalah kak. Saya nak cepat ni."

"Baiklah. Kirim salam kat emak kau!"

"InsyaALLAH"


Aku terus berlalu dengan entah tiba-tiba saja hatiku berkocak. Malah sempat jua mataku menoleh sekilas pandang ke tingkap bilik Paspa yang sentiasa tertutup sejak dia pergi belajar ke luar negeri. Ketegangan hatiku tadi baru sahaja reda. Terfikir sejenak aku.... bila dia akan balik? Sudah dua tahun kami tak berjumpa. Aku.... aku terus berlalu tanpa menunding sesiapa.

0 ulasan:

Catat Ulasan