Template by:
Free Blog Templates

Khamis, 10 Jun 2010

* TemAn bIcArA*

11 JUNE 2010 0325HRS

ASKUM. LAMA TAK BUKAK BLOG NI? RINDU PLAK...HEHEHE...BULAN MEI LEPAS AKU BALIK KAMPUNG(SIBU,SARAWAK). AKU CARI BALIK CERPEN YG AKU PERNAH BUAT MASA LEPAS SPM 1999. TAK SILAP, DALAM PERTENGAHAN TAHUN 2000 RASANYA CERPEN TU. TAJUKNYA SEPERTI YG TERTERA KAT ATAS TITLE TU. CERPEN NI PERNAH TERPAMPANG DI RUANGAN AKHBAR UTUSAN SARAWAK PADA MASA ITU. DI SINI, AKU NAK KONGSI NGAN KORANG JALAN CERITANYA,OK? DI HARAP KORANG SUMA BLEH KOMEN.

*TEMAN BICARA*

Beginilah aku selalu. Berbicara tanpa suara, meluahkan perasaan cuma dengan helai-helaian kertas bergaris yang ku anggap sebagai diari...diari hati setulus halusnya suci yang memuatkan pelbagai aneka memori, rutin harianku. Sejenak kemudian, aku merenung barisan anak tangga di laman rumah. Sedang leka menghayati,tiba-tiba pandangan mataku dikejutkan oleh sepasang merpati putih yang hadir bagaikan sepasang kekasih. Sedang asyik memerhati gelagat merpati itu, mataku tersentak apabila kedua-dua merpati itu menerpa lalu terbang bagaikan ada sesuatu yang menyergah akan kehadiran mereka. Namun seekor daripadanya tak mampu menerbangkan dirinya lalu jatuh dan rebah ke bumi. Aku segera mendapatkan merpati itu. Sayapnya berdarah merah bagai dipanah oleh seseorang. Aku kaku dan bisu seketika. Malah sempat jua aku menakung air jernih di kolam mata. Lalu jiwaku tersentak akan panggilan namaku dari arah dapur. Namun tidak kupedulikan. Sebaliknya aku mengelamun pula.

Aku terus melayan perasaan bagaikan terjerumus ke alam fantasi nan sengaja tak mahu membiarkan lamunanku tergantung tanpa tali. Kotak fikiranku menerawang mencari kepastian. Adakah begini rentak tari sesetengah remaja? Andainya terlalu mengharap dengan harapan yang menggunung tinggi pada insan entah sudi entah tidak, akan menciptakan luka di hati. Ibarat burung yang terbang tinggi, jika jatuh lukanya parah. Aku segera beralih ke alam realiti sebaik saja lamunanku dikejutkan oleh ayah. Tanpa kusedari, merpati yang ku renung tak berdaya, hilang dari pandangan.

"Apiz, apa yang kau renung tu?" tanya ayah yang tiba-tiba saja terjengol depan pintu.

"Oh, ayah. Tak ada apa-apa." jawab ku selamba.

"Dari tadi ayah tengok kau berkhayal. Emak kau panggil pun kau tak dengar!" sindir ayah sambil menggelengkan kepala.

0 ulasan:

Catat Ulasan